marți, decembrie 07, 2010

JAPAN 2010



Ce m-a surprins in Japonia (fara a incerca sa compar cu Romania pentru ca nu se poate compara - sa zicem ca in matematica unde poti sa nu introduci o relatie de ordine intr-o multime pentru ca elementele nu se pot practic compara dupa nici un criteriu):

  • principala senzatie cu care am ramas este aceea de siguranta si neagresivitate; chair daca e posibil sa fie doar o salvare a aparentelor (cred ca interiorul lor este mai agitat decat pare) totusi in alte parti ale lumii se poate simti o senzatie de agresivitate care in Japonia nu exista
  • in trenurile lor rapide (Shinkansen) de fiecare data cand intra sau iese din vagon, controlorul sau persoana care vinde mancare saluta facand o plecaciune (chiar daca eram doar 2 prsoane in vagon); nu e intamplator, toti fac asta ca si cum ar fi in "job description"-ul lor
  • de cate ori am intrebat persoane de pe strada (nu erau functionari si nu aveau nici o obligatie in acest sens fata de noi) despre o locatie despre care nu stiam unde este si ne-a insotit 500 de metri pana a fost sigura ca am juns (ni s-a intamplat ca cineva sa fuga cu noi ca sa prindem trenul)
  • functionarii chiar daca nu stiu engleza (cei din gara de exemplu) fac orice sa-ti rezolve cazul
  • am avut supriza sa vad intr-o gara (deoarece conductorul nu stia engleza ne-a aratat un set de carduri in engleza cu datele fiecarui tren) un card pentru un tren pe care vroiam sa-l luam la unul din impegatii de miscare si am avut surpriza sa vad ca erau trecute nu doar minutele ci si secundele la care trebuia sa vina (ceva in genul 10:12:30); asa a si venit, la secunda
  • mancarea traditionala pare a fi foarte sanatoasa (in general fructe de mare) dar total nepotrivita pentru gusturile mele (am avut supriza ca pestele sa fie extrem de dulce - ca si cum l-ar fi facut cu zahar)
  • la intrarea in restaurantele traditionale (in care se mananca stand in genunchi pe jos) trebuie sa lasi incaltamintea la intrare (am avut supriza sa vad in Tokyo printre zgarie nori, incaltari lasate la intrarea in cladire - banui ca acolo ra un restaurant)
  • de cateva ori am fost intrebati de oameni in varsta de unde suntem - am avut surpriza ca una din persoane sa fi fost in Romaina - Transilvania/Brasov - avea o imresie foarte buna despre Romania
  • cafeau lor este foarte, foarte slaba (solutia a fost StarBuks care se gasesc cam peste tot in gari si metrou)
  • trenuri lor locale (si nu numai) opresc la un loc bine stabilit - locul unde o sa fie usile se stie in prealabil si este marcat; dimineata si nu numai ai supriza sa vezi cum oamenii stau in ordine pe 2 randuri la intrararile vagoaneleor, se dau la o parte sa iasa oamenii printre ei apoi se repliaza sa intre (e destul de inspaimantator sa vezi cum stau randuri, randuri asteptand trenul)
  • in trenurile locale (metrou) se motaie - foarte multi oameni par obositi, se folosesc telefoanele (jocuri dar oamnii nu vorbesc la telefon in public ci doar ptesupun ca dau mail sau SMS)
  • am vazut in suprmarket-uri oameni maturi care citesc reviste de benzi desionate - am crezut initial ca sunt pentru copii dar am inteles ca orice poate fi scris asa (de fapt in librarii jumatate din carti sunt in scrierea lor si jumatate cu benzi desenate - probabil se suprapune intr-u fel cu modul lor de a gandi si scrie in concepte)
  • sunt foarte multe automade de bauturi reci si calde: ceai, cafea, sucuri (unele ceaiuri sunt foarte bunel, cafeau ori slaba ori fara zahar)
  • toamna sunt peisaje deosebite in gradinile lor: artar Japonez (cu frunze mici si rosii - se pare ca solul lor e important pentru culoare), ginkgo biloba cu frunze galbene si fructe urat mirositoare, etc; gradini foarte frumoase cum nu am mai vazut